Het ziekenhuis in Itepela is volop in gebruik
MEEDOEN
U kunt de stichting op meerdere manieren ondersteunen

Laatste nieuwsContainer

Nieuwe foto's van:  KLINIEK EN BRANDWONDEN CENTRUM IN GAMBIA

Laatste aanpassing 25-09-2023

Kijk snel

Nieuw! Bekijk de video over de bouw van de kliniek in Mecula!

Stichting SODA

Hoe het begon.

In 2008 is de stichting opgericht met als doel het verbeteren van de gezondheidszorg in het plaatsje Zavora in Mozambique.

In Zavora bestond al een missie post. Danie de Preez (missionaris) had de visie om samen met Doctors for Life Africa bij de missiepost een kliniek te realiseren.

In 2005, tijdens een reis gemaakt door Hessel en Iety van der Sluis en Paul Zuidema, werd besloten om Stichting Kliniek Závora op te richten met als doel een medische post in het plaatsje Závora.

Kliniek

Soda begint in 2008 met de bouw van de kliniek. De bouw gebeurt in samenwerking met Doctors For Life, Stichting Kliniek Závora en de lokale bevolking. Soda concentreert zich daarbij op de bouwactiviteiten. De andere betrokken partijen zullen de medische invulling voor hun rekening nemen.
De kliniek is vanaf mei 2009 operationeel. Na afronding van de kliniek heeft de stichting zich ingezet voor ondersteuning van projecten in de omgeving van de kliniek met een bredere doelstelling.

Deze projecten hebben vanaf 2009 betrekking op:

• Gezondheids Zorg
  • Voeding en Energie
  • Ontwikkeling

en zijn bedoeld voor de lokale bevolking rondom de kliniek.

De stichting heeft in dit kader bijgedragen aan:

• de bouw van een school,
  • het opstarten van een jatrophaplantage,
  • scholing van de plaatselijke bevolking en
  • de bouw van extra huisvesting.

Veel van deze projecten zijn uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van Vida em Cristo, de eerder genoemde missiepost in het dorp.

Begin 2010, na afronding van de bijdrage aan genoemde projecten, heeft de stichting besloten terug te keren naar de kern van haar oprichtingsdoelstelling:

• ondersteuning Doctors For Life in Africa.

Wij richten ons vanaf dat moment op de instandhouding van de kliniek en alles wat daar voor nodig is.

Als we bij de uitvoering van de projecten ook de lokale bevolking kunnen ondersteunen zullen we dat zeker niet nalaten. De motivatie om ons als Stichting in te zetten voor de medemens in Zavora halen wij uit ons Christelijk geloof. Wij zien het als onze opdracht om naar vermogen bij te dragen aan het welzijn van de ander. In onze visie zijn wij "doeners".
Onze activiteiten zijn met name gericht op het uitvoeren van (water)bouwkundige projecten die ten dienste staan aan de medische zorg voor de mensen in Afrika.

Sociale situatie in Mozambique

De gezondheidssituatie in Mozambique is zorgelijk. Jaarlijks sterven hierdoor vele kinderen en moeders, respectievelijk 130 en 15 op de 1000. Het land kent een slechte infrastructuur in de gezondheidssector. Dit leidt, samen met het aidsprobleem, tot een levensverwachting van slechts 46 jaar. Er is beperkte toegang tot medische voorzieningen, en als die er al is, zijn de medicijnen vaak voor de bevolking niet te betalen. Verder schort het vaak aan toereikende water- en sanitaire voorzieningen. Het onderwijs in Mozambique is zeer gebrekkig door een laag opleidingsniveau van leraren en een gebrek aan infrastructuur en materiaal.

Bron Wikipedia.

Het is voor u mogelijk ons op verschillende manieren te ondersteunen, zie hiervoor het kopje "Meedoen".

onzichtbaar.jpg