Vrijwilliger
stichting.jpg

Stagiair of vrijwilliger worden.

Stichting SODA biedt je de mogelijkheid om stage te lopen of als vrijwilliger aan de slag te gaan bij Doctors for Life (DFL) projecten in Mozambique.

Hieronder vind je informatie met betrekking tot verzekeringen, inentingen geldzaken en dergelijke. Deze zaken zijn van belang tijdens het werk, en het verblijf in Mozambique. Mocht je na het lezen van deze informatie nog vragen hebben, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

WA verzekering :

Vrijwilligers/stagiairs die in Mozambique onder de SODA vlag vrijwilligerswerk doen, zijn vanuit stichting SODA

WA-verzekerd.

Dit betekent dat de door de vrijwilliger of stagiair veroorzaakte (letsel-, zaak- of product) schade aan derden door deze verzekering wordt gedekt. (check de voorwaarden op onze site)

Medische verzekering voor de vrijwilliger zelf :

De vrijwilliger/stagiair moet zelf bij zijn zorgverzekeraar informeren of in zijn polis werelddekking is opgenomen. Raadpleeg je dokter of het GGD uiterlijk 6 weken voor vertrek voor de benodigde inentingen en voorzorgsmaatregelen.

De inentingen voor internationale reizen kunnen sterk variëren, per land en per persoon.

In Mozambique komt malaria voor, zorg dus voor voldoende malariapillen.

Op de locatie in Mozambique zijn klamboes aanwezig. Deze zijn niet geïmpregneerd. Als je van plan bent om rond te gaan reizen, raden we je aan een geïmpregneerde klamboe mee te nemen.

Reisverzekering :

De vrijwilliger moet zelf voor zijn reisverzekering met werelddekking zorg dragen. Het is belangrijk om te beseffen,dat de verantwoording v.w.b. medische verzekering en reisverzekering tijdens het verblijf in Mozambique, en op het betreffend project geheel ligt bij de vrijwilliger/stagiair.

Reisdocumenten

Voor Mozambique geldt een visumplicht. Het paspoort dient minimaal 6 maanden geldig te zijn na vertrek uit Mozambique.

Maak goede kopieën van al je belangrijke documenten (paspoort, rijbewijs, verzekeringen, bankpasnummers…) en neem een lijstje met belangrijke telefoonnummers mee. Ook recente pasfoto’s zijn handig om op zak te hebben.

De kosten

De belangrijkste kosten waar je rekening mee moet houden zijn :

-  Vliegticket

-  Visum

-  Verzekeringen

-  Inentingen

-  Huisvestiging

-  Eten/drinken

-  Transportkosten

Verder zijn de kosten die je gaat maken sterk afhankelijk van je eigen bestedingspatroon en of je al dan niet gaat rondreizen.

Vrijwilligers ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Vrijwilligers die aan de slag gaan bij Doctors for Life moeten rekening houden met een bijdrage in de kosten voor huisvesting, eten en drinken. Wanner je op project gaat vanuit Soda, dan draagt de stichting deze kosten, tenzij je er op staat deze zelf voor je rekening te nemen.

Er zijn door de vrijwilliger verder geen kosten aan Stichting Soda verschuldigd.

Wij garanderen wel dat de ervaring die je opdoet een onbetaalbare indruk zal achterlaten!

Huisvestiging

In huisvesting en eten/drinken wordt voorzien.

In het gastenverblijf van DFL zijn voldoende sanitaire voorzieningen, en mogelijkheden voor overnachting.

De prijs hiervoor bedraagt per nacht: € 10,00 p.p.

Ga je stage lopen bij Doctors for Life, dan dien je deze kosten ter plekke te voldoen.

Reizen en veiligheid

Mocht je nog niet veel gereisd hebben, schrik dan niet van het andere, minder luxueuze leven in Mozambique; ander eten, heel andere cultuur… Mozambique is een relatief rustig en veilig land, de bevolking is erg vriendelijk en meestal eerlijk. Maar vooral 'gezond reizigersverstand' is wel belangrijk om narigheid te voorkomenLoop als het donker is niet alleen over straat, hou niet te veel kostbaarheden bij je. Het is mogelijk om vanaf het vliegveld een auto te huren, let wel op: in Mozambique wordt links gereden.Ook heb je een internationaal rijbewijs nodig, te verkrijgen op elk ANWB-kantoor.

Versturen van post

Post kan gestuurd worden naar de postbus van Doctors for Life.Graag met duidelijke vermelding van je naam.

-  Doctors for Life (t.a.v. : ……)

-  Inharrime

-  Mozambique

Geldzaken in Mozambique

In Inharime kun je met bankpassen (met het Maestro of Cirrus logo) of een Mastercard geld afhalen via de bankautomaat. US dollars (voorkeur) en Euro’s kunnen in de banken gewisseld worden.Het is verstandig een paar honderd euro cash mee te nemen.

Om je alvast een idee te geven in welke omgeving je terechtkomt hier een linkje naar een luxe resort in de buurt: Zavora Lodge

onzichtbaar.jpg