kliniek_opening_2.jpg

Nieuwste video's

Half augustus vertrekken 13 medewerkers van de bouwcombinatie naar Itepela in Mozambique. In drie weken tijd wordt de ruwbouw voor de nieuwe kliniek opgezet. Het doel is om de mensen daar op te leiden en ze de fijne kneepjes van het vak te leren. Na vertrek van de medewerkers moeten zij het daar zelf afmaken.

Immens contrast

Dat de situatie in Afrika schrijnend is zag Erik in 2012 met eigen ogen. Toen reisde hij voor de bouw van een kliniek naar Zavora, ook in Mozambique. “Mensen moeten vaak dagen lopen voordat zij de kliniek bereiken. Ze komen totaal uitgeput aan. Wat ik daar heb gezien is schokkend en een ongelofelijk groot contrast met de gezondheidszorg in Nederland.”

MST en Mozambique; een bijzondere combinatie

De inzet voor Stichting Soda maakt de bouw van het MST extra bijzonder. Het team is heel hecht. Er wordt niet alleen samen aan het MST gebouwd, maar de medewerkers zetten zich ook gezamenlijk acties op touw om geld in te zamelen voor het ziekenhuis in Mozambique. De acties zijn heel divers: van een mountainbiketocht tot het geven van rondleidingen op de bouw. Daarnaast adverteren bedrijven op de website in ruil voor een donatie en stellen onderaannemers belangeloos bouwmaterialen beschikbaar. Het initiatief gaat dus niet uit van een paar mensen, het gebeurt echt met z’n allen.

Afsluiting bouw MST

De oplevering van het MST betekent niet het einde van de inzet voor Stichting Soda. De reis naar Mozambique ziet het bouwteam als een mooie afsluiting van het MST project. En daarna houdt het voor Erik zeker niet op; “Ik blijf me inzetten voor de stichting en ik hoop veel collega’s met mij.”

Wilt u meer lezen over ons doel, kijk dan op: stichting-hgd

onzichtbaar.jpg