Voltooide projecten
topfoto_3.jpg

KliniekStichting Soda is in April 2014 voor de eerste keer ter plekke om te inventariseren of dit een locatie zou kunnen zijn om opnieuw een kliniek te bouwen.

De eerste indrukken zijn goed.
Daarop is er verder overleg geweest en zijn er voorwaarden gesteld aan de lokale organisatie.
Geraldo is daarmee op pad gegaan. De bedoeling was om bij de overheid garanties te krijgen voor een te bouwen kliniek.
Toen van de zijde van de overheid groen licht werd gegeven is ook door Stichting Soda het project verder uitgewerkt.

Schets ruimtes in kliniek

Het is onze bedoeling om in het dorp een medische kliniek te bouwen met een regionale functie.
Ook ligt het in de bedoeling te voorzien in de faciliteiten die daarbij horen.
Daarbij denken we bijvoorbeeld aan water (voor de kliniek en voor de gemeenschap) en verdere huisvesting.
De kliniek zal gefaseerd gebouwd worden.
Fase 1 omvat een gebouw vergelijkbaar met de eerder gebouwde kliniek in Zavora (zie ook de omschrijving onder afgeronde projecten).
Afhankelijk van het verloop van het project en de medische behoefte in het gebied kan het project in een later stadium verder uitgebreid worden met een operatiekamer en alles wat daarbij hoort.
Bij de bouw wordt uitgegaan van een modulaire opbouw van een kliniek in ontwikkelingslanden welke omschreven wordt door Maurice King in zijn boek 'medical care in developing countries'.

Stichting Soda werkt binnen dit project samen met de bouwers van het Medisch Spectrum Twente  voor ondersteuning bij de bouw van de kliniek en dokter Koos van den Burgh voor de praktische medische invulling van het gebouw.

itepela

Ligging:

Itepela ligt in Noord Mozambique in de provincie Niassa. Niassa is een provincie die in omvang ongeveer 3 x de omvang van Nederland heeft.
Itepela ligt zo'n 110 kilometer van Lichinga. In Lichinga bevindt zich sinds 2006 een basis van Jeugd met een Opdracht.
In het westen grenst de provincie Niassa aan Malawi.

Het dichtstbijzijnde ziekenhuis, met beperkte mogelijkheden, bevindt zich in Lichinga. De wegen er naar toe zijn moeilijk begaanbaar, zeker in het regenseizoen.

Snelweg naar Itepela

Medische voorzieningen in Itepela.

In het dorpje bevindt zich een overheidsgebouwtje waarin bevallingen worden begeleid (Maternidade).

Er is, vanuit de overheid, een vroedvrouw aanwezig en een laborant (Geraldo).

Maternidate

Kraamkliniek voorzijdeKraamkliniek achterzijde